
Børn og unge
Folkets Skole – en skole for alle
Alle børn, uanset baggrund og behov, skal alle have en reel chance for at skabe sig et godt liv og realisere deres drømme. Derfor er næste skridt at udvikle Folkets Skole – en skole, hvor fællesskabet er fundamentet, og ingen børn efterlades udenfor.
For mange børn isoleres i dag i specialklasser. Vi skal skabe rammer, hvor flere børn med særlige behov kan være en del af den almene undervisning, støttet afspecialtilbud, der supplerer – ikke erstatter – folkeskolen.
Folkets Skole skal være en skole for alle – et sted, hvor børn mødes på tværs af baggrund og udvikler sig i fællesskab. For børnenes bedste. For børnenes skyld.
Alt for mange børn og unge mistrives – eller føler, at de gør det.
Uanset om det skyldes mobning, sociale medier, ensomhed eller bekymringer om store verdensproblemer som klima og krig, står vi over for en af de største samfundsudfordringer i vores tid. I Silkeborg Kommune skal vi tage denne udfordring alvorligt og handle målrettet for at vende udviklingen.
Visionen
Alle børn og unge i Silkeborg skal trives og føle sig trygge i deres hverdag. Vi skal skabe en skole og et samfund, hvor ingen falder udenfor, og hvor fællesskaber, nærvær og støtte sikrer, at alle børn og unge har mulighed for at udvikle sig både fagligt og menneskeligt.
Styrket inklusion og fælles ansvar
Lærere og pædagoger skal have de rette ressourcer og kompetencer til at håndtere en bredere elevgruppe, og forældre og skolebestyrelser skal inddrages aktivt i at skabe inkluderende fællesskaber.
Øget fokus på relationer
En stærk relation mellem skole og forældre er afgørende. Vi vil styrke dialogen og samarbejdet for at sikre, at både børn og forældre føler sig set og hørt. Samtidig skal vi
investere i skoleledelse og lærernes trivsel, da de er nøglen til at skabe et godt læringsmiljø.
Styrkede fællesskaber
Vi skal skabe trygge og inkluderende skolemiljøer, hvor børn og unge trives. Detkræver flere lærerkræfter og øget efteruddannelse for at give lærerne de rette kompetencer. Bedre adgang til specialressourcer og ekspertviden på alle skoler.
Politisk handling
Der arbejdes allerede med en plan for inklusion, der styrker skolernes rammer og giver lærere bedre muligheder for at lykkes. Dialogen med skolerne er i gang, fordi deres input og ejerskab er afgørende for at nå målet.
Børn og unge
Folkets Skole – en skole for alle
Alle børn, uanset baggrund og behov, skal alle have en reel chance for at skabe sig et godt liv og realisere deres drømme. Derfor er næste skridt at udvikle Folkets Skole – en skole, hvor fællesskabet er fundamentet, og ingen børn efterlades udenfor.
For mange børn isoleres i dag i specialklasser. Vi skal skabe rammer, hvor flere børn med særlige behov kan være en del af den almene undervisning, støttet afspecialtilbud, der supplerer – ikke erstatter – folkeskolen.
Folkets Skole skal være en skole for alle – et sted, hvor børn mødes på tværs af baggrund og udvikler sig i fællesskab. For børnenes bedste. For børnenes skyld.
Alt for mange børn og unge mistrives – eller føler, at de gør det.
Uanset om det skyldes mobning, sociale medier, ensomhed eller bekymringer om store verdensproblemer som klima og krig, står vi over for en af de største samfundsudfordringer i vores tid. I Silkeborg Kommune skal vi tage denne udfordring alvorligt og handle målrettet for at vende udviklingen.
Visionen
Alle børn og unge i Silkeborg skal trives og føle sig trygge i deres hverdag. Vi skal skabe en skole og et samfund, hvor ingen falder udenfor, og hvor fællesskaber, nærvær og støtte sikrer, at alle børn og unge har mulighed for at udvikle sig både fagligt og menneskeligt.
Styrket inklusion og fælles ansvar
Lærere og pædagoger skal have de rette ressourcer og kompetencer til at håndtere en bredere elevgruppe, og forældre og skolebestyrelser skal inddrages aktivt i at skabe inkluderende fællesskaber.
Øget fokus på relationer
En stærk relation mellem skole og forældre er afgørende. Vi vil styrke dialogen og samarbejdet for at sikre, at både børn og forældre føler sig set og hørt. Samtidig skal vi
investere i skoleledelse og lærernes trivsel, da de er nøglen til at skabe et godt læringsmiljø.
En helhedsorienteret indsats
Mistrivsel kan ikke løses alene i skolen. Vi skal tænke på tværs af indsatser og se på de sociale og psykologiske faktorer, der påvirker børn og unges trivsel. Det kræver et tæt samarbejde mellem skoler, fritidstilbud, foreninger og sundhedssektoren.
Langsigtede investeringer
For at lykkes kræves vedholdenhed og tålmodighed. Der skal lægges en langsigtet plan til styrkelse af folkeskolen. Hvad er planen og hvad vil det koste at investere?
Vi skal være klar til at fastholde fokus i mange år fremover.
Styrkede fællesskaber
Vi skal skabe trygge og inkluderende skolemiljøer, hvor børn og unge trives. Det
kræver flere lærerkræfter og øget efteruddannelse for at give lærerne de rette kompetencer. Bedre adgang til specialressourcer og ekspertviden på alle skoler.
Politisk handling
Der arbejdes allerede med en plan for inklusion, der styrker skolernes rammer og giver lærere bedre muligheder for at lykkes. Dialogen med skolerne er i gang, fordi deres input og ejerskab er afgørende for at nå målet.
En helhedsorienteret indsats
Mistrivsel kan ikke løses alene i skolen. Vi skal tænke på tværs af indsatser og se på de sociale og psykologiske faktorer, der påvirker børn og unges trivsel. Det kræver et tæt samarbejde mellem skoler, fritidstilbud, foreninger og sundhedssektoren.
Langsigtede investeringer
For at lykkes kræves vedholdenhed og tålmodighed. Der skal lægges en langsigtet plan til styrkelse af folkeskolen. Hvad er planen og hvad vil det koste at investere?Vi skal være klar til at fastholde fokus i mange år fremover.